понеделник, 18 юни 2012 г.

Вишновка

В повечето семейства календарът за правене на зимнина е един и същ всяка година. И в нашето семейство е така, макар че в "календара" ни има всичко на всичко три сигурни събития, едно от които е правенето на вишновка. Тя всъщност не  е зимнина в истинския смисъл на думата, но тъй като все пак става дума за обработка на плодове и консумацията и е отдалечена във времето, намирам някакви общи белези.

 
За първи път направих вишновка преди няколко години, когато вишневото дърво в двора на родителите ми беше дало огромно количество плод, което те се чудеха как да оползотворят и решиха до известна степен проблема като ми изпратиха малка част  - около 5 кг. Разбира се не направих вишновка с цялото количество, а само малко, за проба. Оказа се, че това питие стана любимо на обкръжението ми, а пияните вишни, които остават след като вишновката е готова, са незаменими като сладкарски продукт. Друго полезно качество е, че действа добре при кашлица - дори Мери Попинз дава на децата по лъжица вишновка вечер :)
Тук ще споделя моята рецепта и ще покажа няколко снимки от процеса на приготвяне.
Продукти за един буркан от 1,7 л: около 1 кг изчистени от костилките и дръжките вишни; 400 г захар, 500 мл ракия, 4-5 вишневи листа.
Първоначално вишните се изчистват от костилките и дръжките. Махането на костилките не е задължително, но аз го правя, за да мога после да прибера плодовете във фризера.

После слагам вишните в буркана, докато запълнят 2 / 3 от обема му. Следва прибавянето на захарта и заливането с ракията.
 
Най-накрая  се слагат вишневите листа, бурканът се затваря и се оставя на тъмно в продължение на 35-40 дни или докато захарта се разтопи. От време на време може бурканът да се разклаща, за да се ускори топенето на захарта. Най-накрая течността се прецежда и вишновката се налива в тъмни бутилки, където е  готова по всяко време да стопли и отпусне и най-стресирания  консуматор (това последното е специално за дамите от моето обкръжение, които чакат публикацията и новата вишновка с нетърпение) 
Това е от мен. Хубава и спорна седмица на всички!



8 коментара:

  1. Ох,ох,ох, как я обичам тази вишновка! Страхотна е за сгряване и за сладкиши, но най-вече за оправяне на настроението в хладните дни! Благодаря,че сподели рецептата си с нас:)))

    ОтговорИзтриване
  2. Майка ми прави всяка година - вишновка и малиновка :) Чудесно питие за женска компания и дълго бърборене!

    ОтговорИзтриване
  3. Привет, благодаря за споделената рецепта, сега попадам на нея. Имам въпрос, мога ли да се опитам да направя подобно нещо със замразени вишни? Изпуснала съм сезона, а имам един пакет :)
    Поздрави!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Привет! Никога не съм опитвала да правя вишновка със замразени вишни, но ми се струва, че ще се получи добре, защото при замразяването и сока и аромата би следвало да са се запазили, а махането на костилките не е задължително. Не съм сигурна дали после вишните ще са годни за повторно замразяване, но със сигурност ще са вкусни за бърза консумация. Ако опиташ, моля те, сподели резултата. Успех! :)

      Изтриване
    2. Привет, благодаря ти, смятам да опитам, така или иначе нищо няма да загуба, защото не ми хрумва за какво мога да ги използвам :)
      Поздрави

      Изтриване
    3. Привет и благодаря за рецептата/и на Вики която ми я препрати :)/ Да попитам каква ракия използвате и предполагам вишните са 1 кг след изчистването от костилки и дръжки. Бла
      годаря :)

      Изтриване
    4. Ракията, която използвах, е домашна. Някои казват, че няма значение, но внимавам ракията да е хубава /да не е прегоряла, кисела или нещо във вкуса и да не е наред/, няма значение от какви плодове. Иначе меря вишните след изчистването да са 1 кг. Със сигурност може и с по-малко, но на мен ми харесва точно концентрирания плодов вкус с алкохолна нотка :)

      Изтриване